2018. december 3., hétfő

Kari Hotakainen: Az ismeretlen Kimi Raikkönen

“A sisakban egy izzadt fej, a fejben pedig egy agy,mely jóval magasabb fordulatszámon pörög,mint az autó. Az ezernyi ismétlés megkönnyíti a munkát, a kanyarok kiegyenesednek, a nyak hozzászokik a rázkódáshoz, a zsigerek mentik a régi adatokat.” 



Először is köszönet a Helikon kiadónak,hogy elhozta nekünk ezt a könyvet.Régóta vártam rá, de nézzük is,hogy értékelem. 
Azt írtam a visszatérő bejegyzésben,hogy a számomra különleges könyvekről fogok írni. Itt nem is a könyv különleges,hanem az ember akiről a könyv szól. Azt hiszem 6 éves körül lehettem mikor először elkezdtem Foma 1-et nézni,már akkor beszippantott. (Bár akkor még nem is a papám 30 éves fűnyírójának hangjára hasonlított az autók hangja.) Mivel apu is neki szurkolt,így adott volt,hogy engem is így kell nevelni. 😁 Neem,igazából én döntöttem így. Vannak még olyan versenyzők akiket szeretek,de mindig ő marad a number 1, a nagy “szerelem”.
Én sosem a csapatnak szurkoltam, mindig azt a csapatot támogatom ahol Kimi van, eddig Ferrari,jövőre Sauber. Szóval az én Forma 1-es szurkolói pályafutásom így kezdődött. 
Aki kicsit is követi a száguldó cirkusz világát vannak elképzelései, hogy milyen típusú ember is  lehet Kimi Räikkönen. Egy átlagos srác aki vezetni akar,érezni a sebességet, cseppet sem érdekli a csillogás, a szponzor események és megjelenések és az egyéb sok szarság ami ezzel a világgal jár. Ő csak egy dolgot akar csinálni: vezetni. 

“Kimi Raikkönen számára a nyilvánosság küzdelem a túlélésért, a szükséges rossz,melyet le kell nyelni. “A legjobb lenne ismeretlenül vezetni a Forma 1-ben.” - mondja, én pedig ellenőrzöm,hogy a diktafon felvette-e ezt az első mondatát. És miközben ezt mondja,Kimi tisztában van,hog ilyen világ nincs és nem is lesz. Ismeretlenül vezethetsz bankszámlát vagy fűnyíró traktort,de nem egy hétmillió eurós autót.” 

Az elején kicsit megismerkedhettünk a Forma 1-ig vezető rögös út egyes állomásaival és brutális,hogy mennyi minden kell egy ilyen karrierhez,vagy legalább addig,hogy az ember egy forma 1-es autóba ülhessen, a fényes karrierhez még sok kell. Mindig bebizonyosodik,hogy a család a legfontosabb és legbiztosabb alap az ember életében. Mindig is ők lesznek akik feltétlenül szeretnek és támogatnak minket,akkor is ha szar döntéseket hozunk és elrontunk valamit, és akkor is amikor valami világmegváltó dolgot találunk fel. 
Együtt rakták össze az autót a versenyekre,összekaparták a pénzt,hogy elutazhassanak,de mindenki kivette a részét a munkából valamilyen módon, a szülei Matti, Paula és a bátyja,Rami is.

“- Az én gyerekkoromban természetes volt,hogy mindenki maga csinál és bütyköl mindent. Ma már nem az. Sokaknak olyan gazdag a faterja,hogy nekik maguknak semmit sem kell tenniük. De akkor, fiatalon nem gondoltunk erre, természetes volt,hogy mi magunk mossuk és tartjuk karban az autót. Ma persze ott vannak ezek a szarosok a milliomos apjukkal, és persze nem csinálnak semmit. Kábé helikopterrel érkeznek a terített asztalhoz.” (Khm… Stroll saját komment) 

Alapvetően a család,barátok és Minttu leírásaiból tudhattunk meg többet Kimiről,nem is saját magától. Ez szerintem mindig így van, ha valaki tőlem kérdezne rólam biztos megmondanám,hogy kérdezzen meg ismerősöket vagy családtagokat. Hajlamosak vagyunk magunkat vagy túl- vagy alulértékelni.

“…Rami jót mulat azon,hogy Kimi vezetési stílusa civilben is egészen sajátos: 
- Azt gondolja,ha ezek itt nem tudnak ott átmenni,majd én átmegyek. Hiszen ott van egy hézag. Szerinte a legjob módja a dugó elkerülésének a gyorsítás,nem a fékezés.”


Sok ember részt vett abban,hogy Kimi idáig eljusson és ő ezt nem felejtette el. Vannak akik pedig a kezdektől vele vannak és támogatják. Ilyen például Mark Arnall. Egy ideje követem instagramon és nagyon szimpatikus ember, érthető,hogy Kimi miért kedveli, Visszafogott,nagyon szorgalmas és alázatos ember. 

Biztos sokan tudják,hogy katona is volt,keringenek  különböző videók a youtubeon. Szerintem ő az egyetlen aki a mostani mezőnyből volt katona. Néhányukra mondjuk ráférne, gondolok én Verstappenre. Talán lehiggadna egy kicsit. Egy élmény volt olvasni a sztorit,ahogy megpróbált visszaszökni kisebb-nagyobb sikerrel. 
Amúgy pont a szülinapomon állt szolgálatba a Finn Véderők Sportiskolájában. 

A sok nehézség után 2000 szeptemberében eljutott az első F1-es tesztjéhez, a 2001-es szezonban már versenyzőként. Az egyetlen versenyző aki szinte 0 alsóbb kategóriájú Formula-versenytapasztalattal rendelkezett. Így hát muszáj volt pennát ragadnia és életében talán először és utoljára hosszan megfogalmaznia,hogy mit is szeretne,a FIA pedig megadta neki a szuperlicenszet. 

“Raikkönen 2001. március 4.-én Ausztráliában indult élete első Formula 1-es futamán, és rögtön a 6.helyen végzett. Dave és Steve Robertson számára világossá vált,hogy megérte kockáztatniuk. Szerintük Kimi személyisége azért vált ilyen különösen erőssé,mert kénytelen volt nagyonn büdzsé nélkül végigcsinálni a dolgokat. Abban az idényben Kimi még három alkalommal végzet pontszerző helyen: kétszer negyedikként,egyszer ötödikként intették le.”

Ezután jöttek a híresen “megbízható” mclaren autók...2 vb-címmel gazdagabb lehetne,HA a technika is úgy akarja. De tudjuk,hogy az életben a ha meg a volna nem sokat jelent,mert az csak feltételes mód,más történt,jobb vagy rosszabb mint mi szerettük volna. 
A 2007-es évben pedig eljött az idő... A ferrari újoncaként az első évben megnyerte a világbajnokságot. Azóta is ő a Ferrari utolsó világbajnoka. Sokan mondják,hogy csak szerencse volt. Én meg azt,hogy elbukott 2 meg balszerencse volt. 
Fun fact: ahogy írtam apunak is ő a kedvence 2001 óta, és október 21-én van a szülinapja. 
Kimi 2007-ben október 21-én lett világbajnok és ebben az évben október 21-én nyert újra versenyt 5 év után.Azt hiszem apu bevonzza ezeket. Még most is kiráz a hideg,ha belegondolok,hogy az austini verseny utolsó 15 körében nem tudtam ülve maradni annyira szurkoltam,hogy ne történjen semmi és megnyerhesse a versenyt. Sokszor múlt egy hajszálon az újabb első hely,de akkor minden tökéletesen összeállt, Kimi,az autó, a stratégia és azt hiszem a csillagok is. 

Ezután néhány  apró szösszenetet is kaptunk partikról vagy egyéb eseményekről különböző barátoktól,Kimi menedzserétől,családjától. Ezek nagyon tetszettek,kicst még jobban megismerhettük a hozzá közelállók gondolatait Kimiről és erről az életformáról. Legnagyobb kedvenceim a részeg sztorik,verhetetlenek. Kicsit csapong az időben,de pont ez teszi természetessé. Amúgy sem időrendben jutnak eszünkbe a legviccesebb sztorik,csak úgy előbukkanak az emlékezetünkből. Az biztos,hogy neki volt mit felidéznie.:D

Azt mindig is tudtam,hogy egy hatalmas szívű,lojális és nagyon egyenes ember. Nála a mellébeszélésnek semmi helye,azt kapod amit látsz. 

“- Nem tesz különbséget az emberek között. Mindenkivel ugyanúgy bánik,legyen szó akár igazgatóról,akár takarítóról. Magas az érzelmi intelligánciája. A Formula-világban sok az arrogancia,de belőle teljesen hiányzik.”


Összességében jóval többet ki lehetett volna hozni, vagy az író stílusa vagy a fordítóé,vagy esetleg mindkettő elég rossz. Néhány mondatnál neg kifejezésnél néztem,hogy mi van, ez nem éppen magyaros. Az meg milyen stílus,hogy Kimi jószívű és egy fasz. Azért ez egy kicsit durva szerintem. Az is borzasztóan idegesített,hogy ide-oda szökdécselt a fordító szerint. Biztosíthatom,hogy Kimi nem szökdécsel sehova és senkihez. Kiváncsi vagyok,hogy az angol verzióban milyen igét használtak,de 1000%-ig biztos vagyok abban,hogy se nem szökdécselt,se nem ugrált sehova. 

De néhány érdekességet leszámítva sokkal közelebb nem érzem magamat hozzá. Aki olvas a pilótákról az nagy részét úgyis tudta. Én elég sok sportot nézek,focit,teniszt és forma 1-et, de engem a sportolók élete is érdekel úgyhogy olvasok róluk,követem őket. Ha valaki nem olvas az internetet híreket vagy nem követi őket különböző social média oldalakon,akkor többet is megtudhat. Nem mondom,hogy rossz volt,de Kimiből sokkal többet ki lehetett volna hozni. 
A végére meg egy kis személyes történet: Versenyen még sajnos nem voltam,de a 2015-ös Nagy Futamon ott voltam Budapesten,ahol Kimi is ott volt. Nagy élmény volt élőben hallani és látni egy forma 1-es autót,de még nagyobb élmény volt amikor fél méter (ismétlem 0,5 méter, 50 cm) távolságra sétált el tőlem ( és aputól is,de vele előbb történt meg. Mármint ugyanazon a napon,de vele akkor amikor ment a beszélgetésre,interjúra vagy fene tudja minek nevezzem,velem meg akkor történt amikor épp onnan távozott. Sajnos képet nem tudtam készíteni sem róla sem vele,mert az egész pár másodperc volt,szegényt konkrétan rángatták.:D Mindenesetre ez az élmény örökre megmarad. De remélem a következő 2 évben amíg a forma 1-ben marad lesz alkalmam versenyre is kijutni. 

“Kimi Räikkönen nyilvános képe csiszolatan,pontatlan és gyakran bokorból lőtték. De az is igaz. A dolgok olyanok,amilyennek látszanak. Kimi tivornyázott. Szórta a pénzt. Másrészt a nyilvánis kép egyben mindig bemozdult,fényt kapott és töredékest is. És ez nem csoda. Kimi okott adott a szóbeszédre,de ő maga nem beszélt. Ezért nagy nála a különbseg a publikus és a privát között. Pontosabban: szakadéknyi.”




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése