2019. augusztus 10., szombat

Tahereh Mafi: A Very Large Expanse of Sea



Rengetegszer kezdtem újra ezt az értékelést, egyszerűen nem találtam a megfelelő gondolatokat, szavakat,amelyek ráillenek erre a csodálatos történetre. Már a megjelenés előtt felkeltette a borító+fülszöveg kettőse a figyelmem,de csak most jutottam el az elolvasásig. 

9/11 után játszódik a történet egy amerikai városban, gondolom senkinek sem kell elmesélni,hogy mi is az a 9/11. A vidám borító egy jóval mélyebb és elgondolkodtatóbb történetet rejt. Az írónő igaz történetén alapul, akinek muszlim nőként rengeteget kellett küzdenie,főleg azért,hogy ilyen elismert írónő legyen. De álljon előttünk példaként,hogy ha a fejünkbe veszünk valamit és minden nehézség ellenére kitartunk mellette,akkor bármit elérhetünk. 

Ritka,hogy a muszlim lányt főszereplőként látjuk egy történetben, általában a kirekesztett, meg nem értett karakter szerepét kapják, de remélem ezután több ilyet is olvashatunk, hogy az emberek látásmódját szélesítse egy kicsit. 
A főszereplő lányt Shirinnek hívják, a szüleivel és a bátyjával, Naviddal él együtt egy amerikai kisvárosban. A család folyamatosan költözik,emiatt nincsenek közeli barátai, sőt inkább eltaszít magától mindenkit,aki felé közeledik, mert tudja,hogy hamarosan úgyis költöznek és kár barátkoznia. Az osztálytársai sem nagyon közelednek felé, nagy hatással vannak erre egyrészt a 9/11-es dolgok, a félelem és az,hogy számukra ez idegen. Ezért inkább támadják, gúnyolják és bántják folyamatosan. Én sosem tudtam megérteni,hogy miért jó valaki bántani, egyszerűen számomra felfoghatatlan,hogy valakinek hogy van mersze beszólni és bántani másokat, pedig azért én is kaptam ebből. Olvasás közben érzelmek armadája öntött el, dühös voltam a sok utálatos emberre, fájt a szívem Shirinért, majd Oceanért, de sokszor elöntött a büszkeség is,mert mindketten kitartottak és ellenálltak. 

Shirin egy nagyon erős és bátor lány, aki egy kicsit makacs és önfejű is. Fél a kötődéstől,attól,hogy megbántják. De az ő helyében ki lenne az aki vidáman, ugrálva megy iskolába,amikor mind ott,mind az utcán úgy néznek rá, mint egy darab szarra?! Na ugye. Számomra borzasztóan taszító az emberek viselkedése. Mindenféle kérdés nélkül levonják a téves következtetéseiket és úgy viselkednek másokkal, hogy az szerintem elfogadhatatlan és felháborító. Mindig azt hiszem,hogy már nem tudnak meglepni és baszki de, még mindig meg tudnak lepni. Sokszor inkább lemondok egy programot és itthon olvasok, mert nincs hangulatom a sok gyökér közé menni. Hiányzik az a minimális tisztelet, amit mindenkinek meg kell adni. De nem, egyesek olyan minősíthetetlen stílusban nyilvánulnak meg, hogy azt én már nem tudom szó nélkül hagyni, pedig nem szoktam és nem is akarok más életébe beleszólni, de amikor valakit nyilvánosan aláznak meg, az szerintem nem tolerálható. Legszívesebben átnyúltam volna a lapokon és jól megragadtam volna a nyakát a sok rasszista köcsögnek. Mindenki egyenlőnek születik és kezeljük is úgy egymást. Ahogy már írtam adjuk meg egymásnak a kellő tiszteletet, aki erre nem képes az hozzám inkább ne is szóljon. Hidzsáb van a fején? Sötétebb a bőre? A saját neméhez vonzódik? Vagy éppen senki nem érdekli? Nem akar gyereket? Nem akar megházasodni? És? Ki a szart érdeklik ezek,amikor ezek pusztán csak külsőségek, belül pedig lehet,hogy egy csodálatos ember. Ne legyünk felszínesek! 

Ocean pedig egy csoda. Nem tökéletes egyáltalán, de mégis egy tisztaszívű, kitartó és mindig kiáll az elhatározása mellett, ami ebben az esetben Shirinnel folytatott kapcsolata volt. Ő is tett olyat,amit nem feltétlenül kellett volna, de pont ettől volt olyan igazi a karaktere szerintem. Sok könyvben vannak idealizált, tökéletes fiúk/ lányok, akiknek semmi hibája nincs sem külsőleg, sem belsőleg és emiatt sokan kevesebbnek gondolják magukat,mint amik. Ocean karaktere pedig pont olyan, akivel akár mi is találkozhatunk, nekem sajnos még nem volt ilyen szerencsém, de remélem egyszer lesz. Ocean, de igazából Ocean és Shirin kettőse annyira megérintette a szívemet és annyira szurkoltam nekik. 

Magyarul még nem jelent meg, de nagyon egyszerű a nyelvezete és elég rövid is, ez ne tántorítson el titeket. Nálam 5 ⭐️ és biztosan újraolvasós lesz. Remélem meghoztam a kedveteket a könyvhöz, Shirin és Ocean gyönyörű történetéhez. 

Ne adjátok fel a céjaitokat, tartsatok ki akkor is, ha a világ ellenetek van! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése