2023. november 13., hétfő

Novák Erik: Rómeó és Júlia 2. SPOILERES

Hát ki ne ismerné a veronai szerelmesek tragikus történetét? Ha Shakespeare nevét említi valaki, akkor szerintem az első dolog, ami a legtöbb embernek beugrik az a Rómeó és Júlia.  Sokak szerint egy csodás szerelmi történet, én azonban nem így gondolom.

Többször láttam/hallottam, hogy ó, te vagy az én Rómeóm/Júliám, ami nem biztos, hogy olyan pozitív dolog, ha azt vesszük alapul, hogy mi lett a történetük vége.

De mi lenne, ha nem így végződne? Mi lenne, ha elmenekülnének és újrakezdenék valahol a családi drámáktól messze? 



Fülszöveg: 


Az ​ártatlanság veszélyes. Ezt már Shakespeare is jól tudta: a Rómeó és Júliában a tiszta szerelem tragédiába és öt fiatal halálába kerül. De mi történik, ha mégsem így ér véget a történet, ha a két szerelmes mégis életben marad? Vajon tud-e két fiatal boldogulni egy felnőtt világban, túléli-e szerelmük a reneszánsz Itália valóságának próbáját? Novák Erik egyszerre Shakespeare-korabeli és mai drámája ennek a kérdésnek ered a nyomába: fordulatos és izgalmas történetükben új életre kel a reneszánsz Itália, és az ifjú szerelmesek valóságos, esendő emberi alakot öltenek. Vajon Rómeó és Júlia túléli az ártatlanság elvesztését? Kiderül, ha elolvassák. 
Pikli Natália Shakespeare-kutató, színháztörténész, egyetemi docens 
Rómeó és Júlia története évszázadok óta piszkálja az emberek fantáziáját, mert nem könnyű hová tenni. Tragédia? De ahhoz valakinek tragikus vétséget kellett volna elkövetnie. Kolosszális pechsorozat? De akkor miért érdekes és tanulságos? Nehezen nyugszunk bele, hogy ez a történet csak ennyi; és íme, Novák Erik ötlete egy lehetséges folytatást kínál. Nem halnak meg (vagy legalábbis… de nem mondhatok semmit). Igazi reneszánsz rémdrámát kapunk, további szereplőkkel, kalandokkal, Velencével és egy felnőttebb, keserűbb, cinikusabb világgal. 
Ajánlom mindenkinek, mert ez Shakespeare-től függetlenül is egy jó darab! 
Nádasdy Ádám






Novák Erik ennek járt nyomába és megírta nekünk a világhírű dráma folytatását. Bevallom én nem vagyok nagy drámaolvasó, úgyhogy a kötelezőkön kívül magamtól nem olvastam mást, de jól esett kicsit kimozdulni a komfortzónámból ezzel az olvasmánnyal.


Innentől SPOILERES lesz, úgyhogy ha nem akarod tudni mi történik, akkor ne olvass tovább. Sajnos nehéz körbeírva leírni a véleményem, úgyhogy muszáj vagyok kicsit spoilerezni, de igyekszem nem mindent lelőni. 

Szóval a Rómeó és Júlia 2. azzal indul, amivel az eredeti verzió zárul: gyilkossággal.

Rómeó és Júlia segítséggel elmenekülnek és útnak indulnak Velencébe, ám maguk helyett 2 másik holttestet hagynak hátra. Ha ez nem lenne elég, az állítólagos halálhírük hatására a két család mostmár tényleg nem kíméli a másikat és változatos tettekkel próbálnak leszámolni a másikkal. 


The Real Story Behind Juliet's Balcony in Verona


Rómeó és Júlia megérkeznek Velencébe, alig van pénzük, szállásuk és munkájuk nincs, úgyhogy segítséget kell kérniük. Amíg ők próbálnak a valóvilággal boldogulni Veronában áll a bál a 2 család között és a viszony véglegesen elmérgesedni látszik. Novák Erik nem kímélte a szereplőket, csak úgy hullottak az emberek. Kicsit úgy éreztem, hogy most mindenkit meg akar ölni. 

Velencében pedig a fiataljaink egyre nehezebben boldogulnak egymagukban, szerelmük is megingani látszik a nehézségek közepette. A pénz hiánya, magány, a bizonytalanság abszolút rányomja a bélyegét kettejük viszonyára és a romantika kezd elveszni.  Szerintem mindenki belátja, hogy azért ezek felnőttként is megviselnék egy embert, hát még ilyen fiatalon. 


A könyv vége fele a fogalmazáson, illetve a cselekményen is sokszor rendkívül megdöbbentem és hirtelen nem tudtam mit is kezdjek vele. Nekem ez túl vulgáris volt, túl durva, úgyhogy ez a része kevésbé nyerte el a tetszésem. Olyan, mintha az író amúgy nem szeretné ez a drámát.:D Amikor a könyvről először hallottam, akkor én arra gondoltam, hogy egy másik befejezést kapunk, a családok megbeszélik, kommunikáció kerül a középpontba, de nagyon nem azt kaptam, amire én számítottam. Hiába vetődik fel az a gondolat, hogy mi lenne, ha nem halnának meg az eredeti mű végén, ha egyébként mégis meghalnak, csak később. Bár értem, hogy miért alakította így, hiszen amint Velencébe értek nem működött a románc, de hát mégis, nem azt akartuk, hogy élve maradjanak? 


Nekem a lezárás nagyon nem tetszett, de összességében érdekes volt elolvasni, hogy mi lenne ha.. illetve ahogy említettem, jó volt kimozdulni a komfortzónámból és újra drámát olvasni, 


Köszönöm a recenziós példányt a kiadónak!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése